Facebook advertenties uitbesteden: 5 aandachtspunten voor een krachtige samenwerking

Facebook advertenties uitbesteden
May 12, 2020

Facebook advertenties uitbesteden

Je hebt besloten om je facebook advertenties uit te besteden, maar waar moet je opletten? In dit artikel geef ik je wat in mijn ogen als Facebook adverteerder de aandachtspunten zijn.

Als je je Facebook (en Instagram) advertenties gaat uitbesteden, dan besteed je dit meestal uit aan (Online) Facebook Marketeer. Dit kan zowel een freelancer of een marketing bureau zijn. Voor beide scenario’s is mijn advies om op deze 5 aandachtspunten te gaan selecteren.

1. Persoonlijke aandacht

Dit is voor mij de nummer één reden om een samenwerking niet aan te gaan. Is er geen ruimte voor connectie, een klik, persoonlijke groei, dan gaan we niet samenwerken. Hoe mooi de resultaten en beloftes ook klinken, als ik geen connectie voel, dan werkt het niet. Zorg er voor dat je een klik hebt met de freelancer of marketing bureau.

De marketeer gaat een belangrijk onderdeel van je bedrijf uitvoeren, wat je tot groot succes kan leiden of je onnodig klein kan houden. Is de freelancer of marketing bureau oprecht, zijn ze eerlijk over hun klanten en kunde, of zijn ze alleen maar uit op je geld en is jou echt verder helpen een bijzaak. Geld speelt een belangrijke rol in de deal en is essentieel voor een goede samenwerking, maar luister naar je gevoel / intuïtie. Je hebt door als iemand een dubbele agenda heeft.

Dit kan soms best lastig zijn in het begin. Vaak heb je nog niet eerder geadverteerd of is het spannend om dit uit te besteden. Je intuïtie geeft wel duidelijk signalen af, maar ons brein brengt dan vaak in de vorm van angst aardig wat ruis op de lijn. Weet je dus niet zeker of er wel een klik is, ga dit dan gewoon testen. Spreek een proeftermijn af (bijv. 3 maanden) om te kijken hoe de samenwerking bevalt. Soms moeten we als mensen even het ijs breken en onze eigen angsten doorbreken voordat het klikt.

2. Specialisme

Als je kiest voor een Facebook Marketeer, dan specialiseer je toch al? Ja, dat klopt, maar zoom heel even uit naar de rest van de werkzaamheden. Is je marketeer echt een specialist, of is het generalist (een manusje van alles)? Als je freelancer ook adverteren voor Youtube, Google, Pinterest, etc. doet, dan is er een grote kans dat hij of zij een generalist is. Overal een beetje kennis van, maar geen diepgaande kennis. Bij een marketing bureau ligt dit net iets anders, omdat ze vaak meerdere specialisten op verschillende vlakken aanwezig hebben. Kijk dan vooral of jij een specialist in jouw platform (Facebook) toegewezen krijgt.

Daarnaast wil je kijken naar de ervaring die deze persoon of marketing bureau heeft. Hebben ze eerder met klanten of projecten uit jouw branche gewerkt? Ben jij een coach of consultant, maar heeft de marketeer of het bureau alleen maar ervaring met vastgoed o.i.d. gewerkt, dan moet je oppassen. Ook al gebruiken we allemaal dezelfde tools, de uitvoering verschilt per branche en dieper.

3. Helder doel

De connectie voelt goed en je zit met de juiste specialist om tafel. Dan wordt het tijd voor een strategie gesprek om een helder doel voor de samenwerking te krijgen. Facebook adverteren is namelijk een groot begrip, je kan namelijk binnen Facebook focussen op berichtpromotie, pagina likes, lead generatie, product verkopen, website bezoekers, etc. Weet dus voordat je in gesprek gaat wat je wilt bereiken met de samenwerking.

Een mooi voorbeeld is een strategiegesprek die ik laatst had met Linda*.
Linda had een Facebook Marketeer ingeschakeld om haar webinars vol te krijgen. Ze had 400 euro uitgegeven aan de marketeer en 200 euro aan advertentie kosten, echter had ze 0 inschrijvingen voor haar webinar. Totdat ze een webinar van mij volgde. Ik liet zien dat ik voor een klant voor ongeveer 5 euro per aanmelding webinar inschrijvingen binnenhaalde. Toen heeft ze direct een gesprek met mij gepland.

Wat bleek nou? De Facebook Marketeer had helemaal geen verstand van webinar campagnes. De advertenties hadden veel bereik, maar niemand schreef zich in. De marketeer had de campagne verkeerd ingesteld. Linda dacht echter dat de resultaten die marketeer liet zien normaal waren. Dat Facebook een moeilijk platform was waar je eerst veel leergeld moet inzetten voordat je resultaten zien. En daar ging het dus fout. Gelukkig maar dat Linda is blijven opletten, want anders zou ze nu al meer euro’s kwijt zijn zonder resultaat.

Weet dus wat je wilt gaan behalen met je advertenties. Wil je meer zichtbaarheid, ga dan voor bereik en verkeer. Wil je meer leads, ga dan voor conversies. Wil je meer verkopen, ga dan voor conversie gerichte retargetting campagnes.

PS. Ik wil meer klanten is geen goede doelstelling. Dat willen de meeste van ons. Bedenk vooral hoe je meer klanten wil, want statistisch gezien koopt maar 2% direct jouw product. Maak gebruik van een funnel om de overige 98% op te vangen en te begeleiden naar een verkoop. Wil je een funnel op maat voor jouw bedrijf, plan dan een kennismakingsgesprek met mij in om te kijken of ik je kan helpen (en of we een klik hebben natuurlijk).

*Deze naam is gefingeerd om de identiteit van de persoon te beschermen.

4. Transparantie

Aansluitend op het voorbeeld hierboven is transparantie. Is het duidelijk waar de kosten heen gaan en waar je budget heen gaat? Hoe houdt de marketeer je op de hoogte en wat wordt er van jou verwacht? Is het duidelijk wat ze wel voor je gaan doen, en wat niet? Hoe vager je afspraken zijn, hoe sneller je verkeerde verwachtingen hebt en er fouten ontstaan.

Even ter referentie, als ik een Facebook Campagne voor een klant draai, dan krijgt hij of zij wekelijks een update van mij met daarin minimaal:

  1. De behaalde resultaten en et besteedde bedrag.
  2. De belangrijkste statistieken (horende bij de campagne doelstellingen).
  3. Wat er afgelopen week uitgevoerd is.
  4. Wat er aankopende week op de planning staat.

5. Eigenaarschap

Je advertenties kan je op twee manier uitbesteden:

  1. Vanuit jouw advertentie account
  2. Vanuit de partners account.

Optie 1: Vanuit jouw advertentie account

Optie 1 is de keuze die ik prefereer en bij mij is deze optie dan ook de enige optie. Je behoudt namelijk zelf alle materiaal. Mocht je de samenwerking willen stoppen met de partner, dan bezit jij nog de advertenties, de voorheen gedraaide campagnes, de resultaten en je meest belangrijke asset: de Facebook Pixel.

Bijkomend voordeel voor jou en de partner is dat je geen onverwacht hoge facturen voorbij ziet komen van de partner bij optie 1. Je krijgt alleen een factuur voor de gemaakte uren. In deze optie factureert Facebook namelijk direct naar jou toe. Weet jij direct dat er door de partner niet mee gesjoemeld wordt en heeft de partner minder financiële lasten.

Het nadeel van optie 1 is dat een budget foutje van de marketeer ten koste gaat van jouw rekening. Vult men een nulletje te veel in, dan kan je ineens een hoge factuur verwachten. Stel daarom altijd een budget plafond in, zodat je dit soort foutjes kan opvangen.

Optie 2: Vanuit de partners account.

Bij optie 2 is dus niks van jou en alles van de marketeer of marketing bureau. Dit voelt vaak fijn, omdat hij of zij dan ook op draait voor de kosten. Echter vraagt dit juist een extra punt van aandacht. Zeker als je een all-in-one prijs afspreekt met een freelancer of marketing bureau wil je duidelijk hebben waar je investering heen gaat. Oftewel, hoeveel euro’s van de investering gaat naar het advertentiebudget en hoeveel naar de gemaakte uren.

De keuze

En nu de keuze. Je hebt misschien verschillende marketeers op het oog, al wat offertes aangevraagd en misschien al wat gesprekken gehad. Uiteindelijk zal je een knoop door moeten hakken. Mijn advies daarbij is: Gebruik je boeren verstand. Kijk welke punten hierboven jij het belangrijkste vindt en selecteer daar op.

Met deze punten heb je een gezonde basis om een goede keuze te maken. Ben je benieuwd wat ik voor je kan betekenen, vraag dan een kennismakingsgesprek aan. Dan kunnen we direct alle punten in de praktijk gaan testen!

Andere artikelen van mij

Constructie tools

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en krijg mijn toolbox cadeau!

In mijn Marketing Toolbox vindt je de handigste tools die ik elke dag voor mezelf en voor mij opdrachtgevers gebruik om betere resultaten te halen en tijd te besparen.

Yes, je hebt je aangemeld voor de nieuwsbrief.

 

De toolbox wordt geladen...