Facebook Pixel installeren op je website (in 2020)

Blog Facebook Pixel installeren
May 28, 2020

Wat is een Facebook pixel

De Facebook Pixel is een stukje code van Facebook die je kan plaatsen op je website, zodat je bezoekers op je website kan benaderen via Facebook advertenties. De Facebook Pixel helpt je om bezoekersacties te meten, geeft je inzicht in de acties die mensen uitvoeren op je website en helpt je om een doelgroep op te bouwen voor je Facebook Advertenties.

7 redenen waarom jij een Facebook Pixel nodig hebt

Super handige tool dus. Nog niet overtuigd? Dan heb ik 7 redenen waarom jij een Facebook Pixel op je website moet hebben.

  1. Meet wie er allemaal op je website zijn geweest.
  2. Meet het aantal conversies (nieuwsbrief aanmelding, aankopen) zodat je de kosten per aankoop (CPA – Cost per Acquisition) en je conversieratio (CVR) kan bepalen.
  3. Omzetrapport: Als je online verkoopt kan je met de pixel meten uit welke advertenties de meeste omzet is gekomen. Zo kan je je ROAS (Return of advertising Spend) berekenen en bepalen of je advertenties winstgevend zijn.
  4. Maak een aangepast doelgroep aan voor website bezoekers zodat jij ze een advertentie kan geven
  5. Maak aangepaste doelgroepen aan van mensen die bepaalde acties hebben uitgevoerd. Zo kan je ze uitsluiten van je advertenties, wat jou weer kosten bespaard.
  6. Als doelstelling kan je nu conversies instellen. Deze doelstelling geeft je betere resultaten dan verkeer of link klikken.
  7. De pixel is gratis!

De Facebook Pixel kan alleen live data meten. Dit betekent dat het niet kan zien welke bezoekers er allemaal op je website zijn geweest en wat hun acties waren, als je nog geen Facebook Pixel had geïnstalleerd. Dit is de nummer één reden om nu al je Facebook pixel te installeren, ook al adverteer je nog niet.

Binnen Facebook is je Facebook Pixel je belangrijkste bezit (Asset) op Facebook!

Door nu al de Facebook Pixel op je website te zetten, laat je de pixel al ‘leren’. Je bouwt al waardevolle informatie op en wanneer je klaar bent om te adverteren sta je al direct met 10-0 voor.

Hoe maak je een Facebook pixel aan

Tijd om aan de slag te gaan en de Facebook Pixel aan te gaan maken. Ik ga er vanuit dat je al een Business Manager en Advertentie account hebt aangemaakt. Ook al is het mogelijk vanuit je persoonlijk advertentie account, ik raad het af om vanuit dat account te adverteren door de gebrek aan flexibiliteit en deelbaarheid met anderen.
Adverteer altijd vanuit een advertentie account die is gemaakt in een business manager!

Er zijn twee manieren om een Facebook Pixel aan te maken. Manier 1 is om op Advertentie account niveau een pixel aan te maken. Dit is vooral handig als je meerdere websites hebt en je per advertentie account een website beheerd. Echter ben ik zelf voorstander om je pixel te maken op Business manager niveau. Dit stelt je in staat de pixel voor meerdere advertentie accounts te gebruiken. Maar de belangrijkste reden is dat je Facebook Pixel niet verloren gaat als je advertentie account geblokkeerd raakt. Heb je een Facebook Pixel op advertentie account niveau, dan kan je die pixel niet meer gebruiken. Al het ‘leer’ geld dat in je Facebook pixel zit is dus weg en je mag weer opnieuw investeren om je nieuwe Facebook Pixel te laten leren.

Methode 1: Advertentie account niveau

Begin vanuit je advertentie account. Klik op het uitschuifbare menu links bovenin en navigeer naar Bedrijf beheren en klik op Gebeurtenisbeheer.

Facebook pixel installeren

Op deze pagina klik je op Gegevensbronnen (als die nog niet geopend was) en druk je bij de Facebook Pixel op Aan de slag.

Facebook pixel installeren

Geef je pixel een naam, voeg de URL van de website toe waar je de pixel op gaat plaatsen en druk op **.

Facebook pixel installeren

Methode 2: Business manager niveau

Open je Business manager door op het uitschuifbare menu links bovenin en navigeer naar Bedrijf beheren en klik op Bedrijfsinstellingen. Klik in het linker menu op Pixels onder het item Gegevensbronnen. Maak een nieuwe pixel aan door op Toevoegen te klikken.

Facebook pixel installeren

Geef je pixel een naam, voeg de URL van de website toe waar je de pixel op gaat plaatsen en druk op **.

Facebook pixel installeren

Als laatste moet je de Facebook Pixel koppelen aan een beheerder en aan één of meerdere advertentieaccounts.

Facebook pixel installeren

Klik op Mensen toevoegen om de juiste personen aan de pixel te koppelen. Werk je bijvoorbeeld met een externe marketeer, dan zou je die hier eerst toegang tot je pixel moeten geven, voordat hij of zij deze voor je in kan zetten.

Facebook pixel installeren

Klik op Middelen toevoegen om de advertentie accounts te koppelen waar je deze Facebook Pixel voor wilt gebruiken.

Facebook pixel installeren

Hoe installeer je de Facebook Pixel in WordPress

Klik op het uitschuifbare menu links bovenin en navigeer naar Bedrijf beheren en klik op Gebeurtenisbeheer.

Op deze pagina klik je op Gegevensbronnen (als die nog niet geopend was) en als je alles goed gekoppeld hebt (alleen relevant voor methode 2), dan zie je nu je nieuwe pixel staan.

Klik op de naam van de pixel om het overzicht scherm van de pixel te openen. Klik rechtsboven op Instellen en klik hier vervolgens weer op Pixel installeren.

Facebook pixel installeren

Er zijn drie mogelijkheden om je pixel te installeren. Via partnerintegratie, handmatig of door de pixel informatie naar je webontwikkelaar te sturen (moet je er natuurlijk wel eentje hebben.). Ik ga er van uit dat je toegang hebt tot je website, dus klikken we op Pixelcode handmatig toevoegen aan website.

Facebook pixel installeren

De code die dan verschijnt is je pixel code. Kopieer deze code en plaats deze in de head van je website. Veel thema’s hebben hier een optie voor om dit te doen.

Facebook pixel installeren

Voor Divi thema navigeer je naar Divi, klik je op Thema Opties en open je het Integratie tabblad. Plaats je pixel in het vlak waar staat dat de code voor de < head > van je blog of website mag komen te staan. Klik op opslaan.

Facebook pixel installeren

Hoe weet ik of mijn Facebook Pixel werkt?

Als je de pixel goed hebt geïnstalleerd, dan zou deze meteen moeten werken. Navigeer naar je website en bezoek de homepagina (had je deze nog openstaan, refresh de pagina dan even met CMD + R (MAC) of Windows Key + R). Open daarna je Facebook Business Manager en navigeer naar je pixel. Als je deze nog open had staan, refresh dan even de pagina. Als goed is zou je pixel status nu van Inactief naar Actief moeten zijn veranderd.

Werkt je Facebook Pixel niet of wil je snel controleren of op elke pagina de pixel staat, dan kan dat best veel werk zijn. Je moet dan zelf gaan snuffelen in de broncode van je website. Veel te complex en daarom is er een super handige plugin die alle marketeers gebruiken. De Facebook Pixel Helper is een Google Chrome extensie die voor jou controleert of er een Facebook Pixel aanwezig is op de website. Zo kan je per pagina zien of het gelukt is.

Facebook Pixel helper

Bijkomend voordeel, deze plugin werkt voor alle website en alle pixels, dus ook als het niet jouw website of pixel is, kan deze plugin dat voor je detecteren. Super handig als je een externe landingspagina website gebruikt (bijv. Leadpages) of je verkopen via een extern systeem doet (bijv. Plug and Pay).

Maak jij al gebruik van de Facebook Pixel? Heb je er al veel profijt van gehad? Laat een reactie achter en vertel ons wat jij denkt!

Andere artikelen van mij

Constructie tools

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en krijg mijn toolbox cadeau!

In mijn Marketing Toolbox vindt je de handigste tools die ik elke dag voor mezelf en voor mij opdrachtgevers gebruik om betere resultaten te halen en tijd te besparen.

Yes, je hebt je aangemeld voor de nieuwsbrief.

 

De toolbox wordt geladen...