Facebook stopt met Advertenties in Whatsapp

Whatsapp on mobile phone
February 19, 2020

Whatsapp is DE chat messenger die bijna iedereen gebruikt om met elkaar te communiceren. Whatsapp heeft nu meer dan 2 miljard gebruikers wereldwijd. Dat is absurd veel. Het is een gigantisch getal en een enorm aantal potentiële klanten om te bereiken. Maar wat heeft dit nou met Facebook te maken?

Facebook en Whatsapp

Daarvoor moeten we even een paar jaar terug in de tijd gaan. In 2014 heeft Facebook voor 22 miljoen dollar Whatsapp overgenomen. Facebook verdient haar geld met data van haar gebruikers door te verkopen. Ga je adverteren, dan maak je hier gebruik van en dit zorgt ervoor dat je gericht je doelgroep kan bereiken. Dat is natuurlijk ook de reden dat Facebook Whatsapp heeft gekocht.

De laatste jaren heeft Facebook vol ingezet op advertising en zie je dat Facebook, Instagram en zelfs messenger vol met advertenties staan. Veel van ons gebruiken Whatsapp en het zou grote impact hebben op je dagelijks gebruik als deze app ook volledig vol ads komt te staan tussen al je berichten. Gelukkig hebben de originele eigenaren van Whatsapp zich hiervoor hard gemaakt. Volgens de Wall Street Journal heeft Facebook zijn Whatsapp Advertising team ontmanteld en wordt de geïmplementeerde code weer uit Whatsapp gehaald. Ze waren al aan het testen in de Verenigde Staten.

Hoe gaat een gratis app toch geld opleveren?

Facebook heeft Whatsapp natuurlijk niet voor niets overgekocht en het moet dus geld gaan opleveren. Dit willen ze gaan bereiken door volledig in te zetten op Business Whatsapp. Deze app maakt het jou als ondernemer eenvoudiger om je aanbod aan je klant te laten zien. Klanten kunnen een stuk laagdrempeliger contact met jou opnemen en door de automatische berichten en catalogus functie kan je producten presenteren direct in je Whatsapp berichten.

Dit levert dus niet direct geld op voor Facebook. Door het verbeteren van de klantenservices voor zowel de Facebook gebruikers als de bedrijven ligt de strategie dus veel meer op betrokkenheid met het platform Facebook. Zo wil Facebook natuurlijk voorkomen dat gebruikers het platform gaan verlaten of dat adverteerders hun geld in gaan zetten op andere platformen zoals LinkedIn en Youtube.

Samen met de focus van Facebook op communities is dit gunstig voor je bedrijf om op Facebook te adverteren. Facebook doet er namelijk alles aan om het voor de gebruiker zo plezierig mogelijk te houden, waardoor de gebruiker vaker op Facebook zit en dit weer gunstig is voor ons als adverteerders. Gebruik jij trouwens al de kracht van Facebook Advertising voor jouw bedrijf?

Andere artikelen van mij

Constructie tools

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en krijg mijn toolbox cadeau!

In mijn Marketing Toolbox vindt je de handigste tools die ik elke dag voor mezelf en voor mij opdrachtgevers gebruik om betere resultaten te halen en tijd te besparen.

Yes, je hebt je aangemeld voor de nieuwsbrief.

 

De toolbox wordt geladen...