Hoe vind je advertenties van je concurrent op Facebook?

April 27, 2020

In de advertenties van je concurrenten zit zoveel waardevolle informatie, maar hoe vindt je deze advertenties dan?

Je kan de advertenties van je concurrenten weer vinden door hun pagina op te zoeken in Facebook Ads Library of door actief interactie met ze te gaan zoeken. De Facebook Ads Library geeft je een totaal overzicht van alle advertenties van je concurrenten die nu live staan, inclusief platform plaatsing. Door actief interactie met je concurrenten op te gaan zoeken, zorg je er voor dat je meer advertenties van je concurrenten op je tijdlijn voorbij ziet komen.

Het analyseren van de advertenties van je concurrenten is verrassend simpel, maar toch hoor je hier vrij weinig over. Terwijl dit je echt een grote voorsprong als ondernemer kan geven. Zo kan de zelfstandige coach hier toch aardig wat “test” geld mee besparen. Grotere coaching & consulting bureaus kunnen hiervan juist inzichten krijgen om hun positie ten opzichte van de concurrenten te verscherpen. Dus laten we eens kijken hoe dit in zijn werk gaat.

Waarom zou je de advertenties van je concurrent willen bekijken?

Adverteren is spannend en er zijn zoveel knoppen die juist moeten staan om een goede campagne te kunnen draaien. Het zou dan ook heel fijn zijn als we een “voorsprong” kunnen pakken in dit proces.

Vaak hebben we als startende ondernemer nog niet zo lang een Facebook Pixel op onze website en wordt onze Facebook pagina ook nog niet zoveel bezocht. Zowel de Pixel als de Pagina geven ons inzicht in onze bezoekers, wat we weer voor targetting kunnen gebruiken. In het begin hebben we dus nog niet veel aan die data, want er staat nog niet veel in. Kort gezegd: Wij, maar ook Facebook, weten nog niet zo goed wie ons bezoekt en waar we dus onze advertenties op moeten richten.

Hoe fijn zou het zijn als je concurrent je letterlijk deze voorsprong gaat geven. Je leest het goed, je concurrent zorgt er voor dat jij het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Wat aardig van ze. In de advertentie van je concurrenten zitten namelijk kenmerken verborgen die zorgen dat de advertentie goed loopt. Als we die kenmerken bloot leggen, dan kunnen we ze inzetten voor onze advertenties, waardoor we de voorsprong pakken.

Gebruikt jouw concurrenten allemaal zwart-wit foto’s, dan is er een grote kans dat dit ontzettend goed aanspreekt bij jouw doelgroep. Jij kan dus je eerste advertentie beginnen met een zwart-wit foto, waardoor je de kans op een succesvolle advertentie significant vergroot. Fijn, zo’n voorsprong.

Hoe meer advertenties we vinden, des te meer informatie we hebben om te analyseren. De vraag is dus niet, hoe zorg ik dat ik minder advertenties zie, maar juist hoe zorg ik er voor dat ik juist meer advertenties zie.

Hoe zie ik meer advertenties van mijn concurrenten op Facebook?

Helaas kan je nergens op Facebook aangeven dat je meer advertenties van je concurrenten op je tijdlijn wilt hebben. Is ook wel een beetje raar, want vaak willen we minder advertenties zien. Maar gelukkig heeft Facebook wel aan ons gedacht als adverteerders, en zijn er dus meerdere mogelijkheden.

Op dit moment zijn er twee manieren om de advertenties van je concurrenten te zien. Weet je de pagina van je concurrent, dan kan je de advertenties van je concurrent terug vinden in de Facebook Ads Library tool. Heb je nog geen idee wie je concurrenten zijn, of wordt het tijd dat je weer opnieuw een concurrentie onderzoek gaat doen, dan werkt het uitstekend goed om actief de interactie met je concurrenten op te gaan zoeken.

Hieronder zal ik beide methodes stap voor stap uitleggen. Nadat we de manieren helder hebben, kunnen we beginnen met analyseren.

Hoe zie ik meer advertenties van mijn concurrenten op Facebook?

Helaas kan je nergens op Facebook aangeven dat je meer advertenties van je concurrenten op je tijdlijn wilt hebben. Is ook wel een beetje raar, want vaak willen we minder advertenties zien. Maar gelukkig heeft Facebook wel aan ons gedacht als adverteerders, en zijn er dus meerdere mogelijkheden.

Op dit moment zijn er twee manieren om de advertenties van je concurrenten te zien. Weet je de pagina van je concurrent, dan kan je de advertenties van je concurrent terug vinden in de Facebook Ads Library tool. Heb je nog geen idee wie je concurrenten zijn, of wordt het tijd dat je weer opnieuw een concurrentie onderzoek gaat doen, dan werkt het uitstekend goed om actief de interactie met je concurrenten op te gaan zoeken.

Hieronder zal ik beide methodes stap voor stap uitleggen. Nadat we de manieren helder hebben, kunnen we beginnen met analsyeren.

Hoe zet ik Facebook Ads Library in

Om deze methode toe te kunnen passen, moet je de pagina naam van je concurrent weten. In de zoekbalk op de Facebook Ads Library tool kan je dan de naam van de pagina invullen. Er komen een paar suggestie te voorschijn, klik dan op de pagina die je wilt hebben.

*Krijg je geen suggesties te zien, dan kan het zijn dat je AdBlocker de boel blokkeert. Zorg dat je deze Facebook Ads Library pagina whitelist, zodat je de resultaten wel kan zien.

De tool laat je alle advertenties zien die je concurrenten op dit moment draaien. Het kan echter voorkomen dat Facebook zegt dat er geen advertenties draaien, maar dat je ze toch echt voorbij hebt zien komen. Dit komt waarschijnlijk omdat er een vertraging zit tussen deze tool en de advertenties. Het duurt dus een paar dagen voordat nieuwe advertenties hier zichtbaar zijn.

Bij elke advertentie staat er rechtsbovenin 1 of meerdere icoontjes. Die geven de plaatsing van de advertentie aan. Zo is het mogelijk om te adverteren op Facebook, Instagram, Audience Networking en Messenger.

Hoe creëer ik slim meer interactie met mijn concurrent?

Je kan deze methode op twee manieren aanvliegen. Weet je al wie je concurrenten zijn, ga dan hun pagina volgen, likes geven op hun berichten (alleen van hun Facebook pagina, privé berichten maakt geen verschil) en bezoek eens hun website. Hebben ze een actie gaande, bezoek dan eens de landingspagina.

Je concurrent maakt namelijk gebruik van de Facebook Pixel. Je wordt dus geregistreerd door Facebook als een persoon die interesse heeft in het bedrijf. Gaat jouw concurrent een retargetting campagne draaien op hun pagina- of website bezoekers, dan creëer je dus de mogelijkheid dat je deze gaat voorbij zien komen.

De tweede manier is als je geen idee hebt wie je concurrenten zijn. Deze tip is sowieso eens in het kwartaal aan te raden, omdat er altijd wel nieuwe spelers in de markt komen en je doelgroep ook verder ontwikkeld.

De methode hierin is eigenlijk heel simpel. Ga je gedragen als je doelgroep. Volg dus pagina’s op Facebook die je doelgroep ook volgt en Facebook zal je in dezelfde categorie gaan indelen. Vergeet daarbij ook niet Instagram mee te nemen. Dit is zo’n krachtig platform, en doordat het gekoppeld is aan Facebook, wordt je zoekgedrag doorgezet naar Facebook.

Afgelopen week deed ik mijn hashtag onderzoek voor Q2. Na een uur research had ik mijn lijst van 30 hashtags klaar. Ik had elke hashtag grondigd onderzocht en op wat posts met deze hashtag geklikt. Het zal je niet verbazen, maar de volgende dag stond de eerste advertentie van de concurrent als op mijn Facebook pagina.

Hoe analyseer ik de advertentis van mijn concurrenten?

De volgende methode gebruik ik zelf om de meeste informatie uit de advertenies van mijn concurrenten te halen en die voorsprong te pakken. Ik heb het hieronder stap voor stap voor je uitgelegd:

  1. Bewaar de advertentie (dit kan via “bericht opslaan” of met eenscreenshotje)
  2. Onderzoek de advertentie op schrijfwijze, vanuit welk pijn perspectief wordt er gekeken, welke call-to-action wordt er gebruikt, welke afbeelding, welke koptekst, etc. Schrijf dit per kenmerk (afbeelding, koptekst, niche, etc.) op in een Google Sheets bestand.
  3. Herhaal stap 1 en 2 voor elke advertentie
  4. Kijk naar je Google Sheets en ga opzoek naar correlaties tussen de advertenties. Vind de verborgen patronen. Want in die patronen, daar zit het goud.

Succes met het bestuderen van je concurrenten en pak die voorsprong! Laat in de comments weten wat je ervan vindt en welke methodes jij gebruikt om je advertenties beter te maken.

Andere artikelen van mij

Constructie tools

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en krijg mijn toolbox cadeau!

In mijn Marketing Toolbox vindt je de handigste tools die ik elke dag voor mezelf en voor mij opdrachtgevers gebruik om betere resultaten te halen en tijd te besparen.

Yes, je hebt je aangemeld voor de nieuwsbrief.

 

De toolbox wordt geladen...