Volg deze 8 stappen en verlies als ondernemer!

8 stappen om te verliezen als ondernemer
April 6, 2020

Volg deze stappen en je gaat gegarandeerd verliezen als ondernemer!

Wauw Michael, dit lijkt bijna clickbait.
Hoe weet je zo zeker dat dit gaat werken?

Dat weet ik omdat jij niet de eerste bent die dit zal proberen.
Er zijn vele boeken hierover geschreven en bijna elke business guru beaamt dit (de guru’s die dit niet begrijpen, zou ik vermijden 😉 )

Ga je nu eerst een lange introductie doen en dan pas de stappen geven?
Nee, hier heb je ze. Rauw op je dak 😉

  1. Bedenk een product waar jij heel blij van wordt
  2. Werk dit product helemaal uit, van A tot Z.
  3. Breng dit nog niet aan de man, totdat je product hebt gemaakt en helemaal perfect is!
  4. Bouw een funnel en automatiseer alles.
  5. Maak een Facebook pagina aan en start met adverteren.
  6. Zet maximaal in. Hoe meer budget je in het begin besteed, des te beter
  7. Wacht totdat je buffer opgebrand is (meer buffer = meer vuur = meer hoop)
  8. Nu hoef je nog maar één ding te doen en dat is tegen iedereen zeggen dat je product goed was, maar dat de markt er nog niet klaar voor is.

Gefeliciteerd, je hebt de beste strategie ooit gekozen om zo snel mogelijk in de put te belanden. Klasse!

Is dit wat jij op dit moment aan het doen bent?

Kappen dan, ASAP.

Mijn stappen zijn een beetje overdreven, maar toch is dit niet een fabel.
Er zijn genoeg ondernemers die het deze manier aanpakken.
En daar zit vaak van alles achter, denk aan een bewijsdrang, grootsheid waanzin, angst om mensen te benaderen, angst voor afwijzing, angst voor feedback, etc.

Zeker in deze cultuur wordt dat nog eens extra hard aangewakkerd door alle quick-rich schemes en alle mooie instagram plaatjes. Je zal je dan ook niet verbazen dat mensen dit echt zijn gaan geloven.

En ja, ik krijg ze ook in mijn kennismakingsgesprekken. Ze hebben een keigoed idee, maar hebben het nog nooit getest in de markt. Grote kans op een flop, dus mij niet gezien.

Maar Michael, dat is toch makkelijk geld voor je verdienen?
Ja, op korte termijn wel, maar op lange termijn levert het me alleen maar slechte resultaten en feedback. Red flag!

Belangrijkste is dat we ons beseffen dat we ondernemers zijn.
De definitie van een ondernemer is dat je problemen van een ander oplost.
Dit doe je door in een bestaand gat te springen of omdat je vindt dat iets logischer of anders kan.

Alleen vergeten we dit te vaak.

We hebben leuke ideeën of hebben een keer wat aan onze familie of vrienden verkocht. Maar dat is niet genoeg.

 

Hoe lanceer je dan wel een product?

Dat is een goede vraag.

Je kan bovenop goud zitten, maar dat weet je pas als je echt de markt gaat testen.

Als je echt genoeg klanten binnengehaald en je product hebt getest. Dan pas gaan funnels en facebook advertenties werken. Eerst risico verkleinen door de markt te testen, daarna all-in gaan.

Mijn advies is dus:

  1. Maak je MVP (minimal viable product)*
  2. Nodig je doelgroep uit (voor testimonial of klein bedrag) en ontvang feedback
  3. Positief feedback? Ja, knallen dan met je product en marketing
  4. Negatieve feedback?
    1. Is het klein beetje negatief? Dan bijschaven en nogmaals testen
    2. Heel erg negatief? Dan terug naar de tekentafel en kijken welk probleem je nu oplost.
      (nee het ligt niet aan je marketingboodschap, de markt zit gewoon niet op je product te wachten)

Wil je meer weten over MVP en daarbij horende methode, dan kan ik je het boek ‘The Lean Startup’ van Eric Ries aanraden.

Andere artikelen van mij

Constructie tools

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en krijg mijn toolbox cadeau!

In mijn Marketing Toolbox vindt je de handigste tools die ik elke dag voor mezelf en voor mij opdrachtgevers gebruik om betere resultaten te halen en tijd te besparen.

Yes, je hebt je aangemeld voor de nieuwsbrief.

 

De toolbox wordt geladen...