Wat is het maximaal aantal tekens voor een facebook advertentie?

Wat is het maximaal aantal leesteken van een Facebook advertentie
April 14, 2020

Regelmatig krijg ik de melding dat mijn advertentietekst te lang is, dus wat is het maximaal aantal tekens dat een facebook advertentie eigenlijk hebben mag?

Een Facebook advertentie mag 63.206 tekens hebben voor de primaire tekst. Voor een Instagram advertentie is dit 2.200 tekens. De koptekst mag niet meer dan 1000 tekens lang zijn en de beschrijving maximaal 10.000 tekens. Facebook raadt zelf een primaire tekst lengte van maximaal 125 tekens aan voor beter plaatsing.

Natuurlijk ga je niet snel, bijna nooit eigenlijk, een advertentie schrijven van 63.206 tekens, maar een advertentie met 2.200 tekens is nog wel te doen. De vraag is dan ook wat beter is, een lange advertentietekst richting de 2.200 of meer (in geval van een Facebook advertentie), of is het beter om aan de 125 tekens te houden die Facebook adviseert? Laten we het eens gaan uitzoeken!

Waarom adviseert Facebook een maximaal aantal tekens van 125

Facebook adviseert 125 tekens om te zorgen dat jij je bericht to-the-point houdt. Door minder woorden beschikbaar te hebben, zal je dus meer moeten focussen op een heldere en to-the-point boodschap. Dit komt weer ten goede van de gebruikerservaring, wat Facebooks nummer 1 prioriteit is.

Hoeveel leestekens gebruiken anderen voor hun advertenties

De richtlijnen voor het aantal karakters lijkt voortdurend te veranderen voor Facebook en Instagram, dus soms is het best lastig om te bepalen waar je nu voor moet schrijven. Is een lange tekst nu handig, of een korte?

AdEspresso heeft hier onderzoek naar gedaan door 752.626 advertenties te analyseren en kwam op het volgende resultaat uit. Het gemiddelde wat marketeers over de hele wereld gebruiken zijn advertenties die bestaan uit de volgende eigenschappen:

  • Koptekst: 5 woorden
  • Primaire tekst: 20 woorden
  • Beschrijving: 13 woorden

Elementen van Facebook Advertenties

Uit hun onderzoek concludeert AdEspresso dat de kopteksten van 5 woorden het beste werken. De hoeveelheid woorden in de primaire tekst, oftewel de copy, is wel gestegen de afgelopen jaren. Waar dit in 2015 op een gemiddelde van 14 woorden lag, ligt dat nu op 19 woorden. Dit betekent dus dat een primaire tekst van 19 woorden het meest wordt gebruikt door marketeers. De link beschrijving wordt elk jaar iets korter. De gebruikelijke lengte voor link beschrijving is nu 13 woorden.

Hoe schrijf je goed scorende korte teksten

Zoals je kan lezen, moet je dus veel meer gaan focussen op duidelijkheid en to-the-point. Het moet voor de lezer in één oogopslag duidelijk zijn wat je aanbiedt en waarom het voor hem of haar relevant is. Zeker met de aandachtsspanne van vandaag op Facebook van 8,25 seconden is dit nog belangrijker.

Het schrijven van goede advertenties is een kwestie van vallen en opstaan. Maar om je een beetje op weg te helpen, deel ik hieronder 5 tips die AdEspresso, gebaseerd op analyses, aanraadt om toe te passen.

  1. Gebruik getallen aan het begin van je koptekst (bijv. 5 tips voor meer energie )
  2. Creëer een mate van urgentie (bijv. Alleen vandaag geldig)
  3. Wees duidelijk m.b.t. je aanbod (bijv. Plan een gratis 1,5 uur intake gesprek)
  4. Stel vragen die mensen beantwoord willen hebben (bijv. Hoe goed scoort jij op SEO?)
  5. Zet aan tot actie, oftewel gebruik een Call-To-Action (bijv. Activeer nu jouw cursus met 60% korting)

Deze 5 punten hoeven niet allemaal in 1 koptekst gepropt te worden, en daarnaast kan je ook variëren waar je dit plaatst. Zo kan je een vraag ook in de afbeelding zetten, of kan je de mate van urgentie in de link beschrijving plaatsen, zodat de kop weer een duidelijk Call-To-Action kan geven.

Waarom gebruiken marketeers dan toch lange advertenties?

En toch zie je regelmatig lange advertenties voorbij komen. Scoren die dan gewoon slechter, weten de marketeers niet wat ze doen, of speelt er wat anders?

Als je kijkt naar een advertentie, dan bestaat deze uit aandacht trekken en aanzet tot actie. Het aandacht trekken wordt gedaan door de afbeelding, een koptekst, link beschrijving en eerste paar regels van de copy. Het aanzet tot actie wordt gedaan door de knop beschrijving, koptekst en link beschrijving en de rest van de copy.

Echter is niet iedereen direct overtuigd door een zin van 20 woorden als copy. Vaak als je koude doelgroepen benaderd hebben ze wat meer overtuiging nodig. Je kan je voorstellen dat een gratis e-book wel met een korte copy kan, maar een webinar misschien wat meer tekst vereist om mensen te converteren.

Mijn visie hierin is dat de copy zorgt voor wat extra know-like-trust factor. Je geeft ze wat extra waarde, misschien speel je een beetje in op de verlangens en pijn, maar vooral dat jij een oplossing te bieden heb voor hun probleem. De mate van succes van adverteren is naast de advertentie dus van meer factoren afhankelijk. Denk aan je zichtbaarheid, je doelgroep, de temperatuur van je doelgroep, etc.

Het is daarom ook belangrijk om verschillende advertenties te testen. Welke advertenties werken goed bij welke doelgroep, en waar werken ze totaal niet. Doe dit dan ook vooral, anders laat je waardevolle leads of klanten liggen.

Nu ben ik wel benieuwd.
Gebruik jij lange of korte teksten voor je advertentie, en waarom?

Andere artikelen van mij

Constructie tools

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en krijg mijn toolbox cadeau!

In mijn Marketing Toolbox vindt je de handigste tools die ik elke dag voor mezelf en voor mij opdrachtgevers gebruik om betere resultaten te halen en tijd te besparen.

Yes, je hebt je aangemeld voor de nieuwsbrief.

 

De toolbox wordt geladen...