3 waardevolle funnel lessen van een tattoo artiest

Tattoo artiest
February 11, 2020

Dit klinkt misschien als de meest bizarre funnel – tattoo artiest vergelijking die je ooit hebt gezien. Funnels gaan toch over marketing, toch niet over tattoos?

Het klopt 100% EN toch kunnen we ontzettend veel leren van zo’n vakman (of vrouw). Ik liep vandaag langs een tattooshop en zag door het raam de vrouwelijke tattoo artiest in haar passie op gaan. En toen kwamen deze 3 lessen ineens binnen zetten. De boodschap was natuurlijk voor mij bedoeld, ff gas terug en deze nuttige lessen in mijn eigen leven toepassen, maar ik wil ze ook graag met jullie delen. Wie weet zijn het precies de lessen die jij ook weer even moet leren, om daarna nog meer energie door je onderneming en je leven te laten stromen. 

Les 1: Begin bij het begin

Een tattoo artiest wordt je niet zomaar, daar heb je kennis en kunde voor nodig. Dit geldt eigenlijk voor elk beroep, maar vaak is de instap makkelijker. Het belangrijkste wat een tattoo artiest niet mag doen is fouten maken. De gevolgen zijn redelijk permanent en kan de reputatie van de artiest behoorlijk beschadigen.

Ik hoor je denken: “Maar fouten maken is oké, juist van fouten leer je.”. Daar ben ik het ook helemaal mee eens, maar dat zal waarschijnlijk de ontvanger van de tattoo niet zo vinden. Zo zit het vaak ook met onze klanten, die vinden het ook niet fijn als we grote fouten maken. 

Gelukkig zijn er manier om fouten te voorkomen, om die grote afgang of flater te vermijden. Les 1 is daarom ook ‘Begin bij het begin’. Begin met teken, daarna kleine tattoo’s en daarna pas naar de grotere tattoo projecten. Deze les kunnen we eigenlijk 1-op-1 kopiëren naar onze funnels. Er gaat veel informatie rond over complexe funnels, upsells, webinars, noem maar op, maar ben je daar wel klaar voor?

Laat jouw budget het toe om bijvoorbeeld voor 500 tot 1000 euro per maand te adverteren? Is jouw bedrijf al zichtbaar genoeg? Heb je het technisch allemaal al voor elkaar? 

Kleine stapjes leiden tot grote afstanden

Allemaal belangrijke vragen die nodig zijn voor de grotere funnel projecten, maar veel minder van belang zijn bij de kleintjes. Begin eens met een paar euro per dag te adverteren op Facebook en deze naar je website te sturen voor meer bezoekers. Of doe al een kleine stapje verder en leidt de bezoeker naar een opt-in pagina om je e-maillijst te laten groeien.

Wat je ook gaat doen, begin klein en bouw vanaf daar stap voor stap op. Dit bespaart je grote kosten van alle fouten die je anders zou maken. Je zorgt namelijk voor een goede blauwdruk, een goede fundering van je funnel.

Les 2: Vertrouwen boven alles

Ik heb zelf geen tattoos, maar ik kan me goed voorstellen dat de eerste tattoo voor iemand best spannend zou zijn. Ik zou het spannend en eng vinden. Ik zou me echt veilig willen voelen, anders ben ik weg voordat ze het inktpotje geopend hebben. Ook al is het de beste tattoo artiest die er bestaat en is de illustratie geweldig, ik ben weg.

En zo gaat de reis van je klant ook. Voelt je klant je niet veilig, niet vertrouwt, dan is je klant ook weg. In real-life heb je nog de kans om iemand aan te spreken voordat hij je praktijk / winkel / bedrijf verlaten heeft, maar online gaat dat net wat anders. Eenmaal uitgeschreven, ontvolgd of geblokkeerd en de waardevolle potentiële klant is verdwenen.

Een tattoo artiest is dan ook iemand die de klant van A tot Z meeneemt in het proces van een tattoo zetten. Dit betekent alles stap voor stap uitleggen, vertrouwen creëren, en de klant duidelijk maken dat hij/zij hier aan het juiste adres is.

Focus in je funnel dan ook op de klantreis. Zorg ervoor dat je je lead (potentiële klant) van A tot Z aan de hand meeneemt. Maar hoe doe je dat nou effectief?

Wees uniek, wees echt

Iedere klant is uniek, waar funnels vaak universeel zijn. Wees daarom ook creatief in je funnels, zorg voor een goede basis en bouw daar creatief om heen. Is je basis een Know-Like-Trust funnel met 5 mails, stuur dan eens een mail naar de mensen met een simpele vraag. Of stuur ze door naar een belangrijke blog waar je vertelt dat ziektes krijgen door tattoos zetten niet meer voorkomt: “Uit voorzorgsmaatregel steriliseer je alles en draag je speciale kleding.”. Biedt een adviesgesprek aan, bel de lead op, stuur ze een kaartje, geef ze de ruimte om je aandacht te krijgen als ze hier behoefte aan hebben.

Je product moet goed zijn en waarde geven, maar je product verkoopt zich niet van zelf. Men koopt alleen van je als ze je kunnen vertrouwen, als ze zich veilig bij je voelen, als ze zeker weten dat jij ze niet oplicht.

 

Les 3: Focus op je betalende klanten

“Massa is kassa” hoor je vaak zeggen en dit klopt absoluut. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde je kan delen en hoe meer mensen je kan helpen. Maar dit kan alleen als je deze massa ook echt aan kan. Je ziet een tattoo artiest nooit 4 mensen tegelijk tatoeëren. De focus ligt altijd op 1 klant. De klant wil zich namelijk in veilige handen voelen en een foutje is snel gemaakt. Maar waarom doen wij dat dan niet?

Je hoort het regelmatig, en ik maak me hier ook vaker dan ik wil schuldig aan, het fenomeen “Multitasken”. Ik weet dat ik niet kan multitasken, en veel andere ontkennen dit nog bij hun zelf, maar niemand kan multitasken op het niveau waar wij werken. En toch doen we het zo vaak, omdat alles maar om tijd draait. Snel werken, tik-tak tik-tak, meer focussen op efficiëntie, nieuw project opstarten terwijl de andere nog niet afgerond is. We denken dat we veel gedaan krijgen, maar uit onderzoek blijkt juist dat we minder resultaat behalen en de kwaliteit van het resultaat is aanzienlijk slechter. Het leven draait juist om resultaat en niet om tijd. (Aanrader: Teal Swan over tijd en succes).

Optimaliseer

Stop daarom ook met meerdere funnels te bouwen, als de eerste nog niet succesvol is. Begin bij het begin en maak die succesvol. Daarna mag je pas door naar het volgende level en kan je de tweede funnel bouwen. Optimaliseer je funnel en pas je funnel aan naar je ideale klant. Een know-like-trust funnel bestaat niet voor niets uit het woord ‘Trust’. Dit vertrouwen krijgen je alleen als jij je funnel gemaakt is naar je potentiële klanten en wie weet dat nou beter dan je betalende klanten. Interview daarom ook je bestaande klant voor feedback en tips voor je funnel. En vergeet vooral niet om een testimonial te vragen (Tip: Dit alleen bij tevreden klanten doen 😉 )

 

 

 

 

Photo by Julia Giacomini on Unsplash

 

 

 

Andere artikelen van mij

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Constructie tools

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en krijg mijn toolbox cadeau!

In mijn Marketing Toolbox vindt je de handigste tools die ik elke dag voor mezelf en voor mij opdrachtgevers gebruik om betere resultaten te halen en tijd te besparen.

Yes, je hebt je aangemeld voor de nieuwsbrief.

 

De toolbox wordt geladen...