Zo zet je Whatsapp Business succesvol in!

Whatsapp Business op een telefoon
March 3, 2020

Wat is Whatsapp Business?

Whatsapp heeft nu meer dan 2 miljard gebruikers wereldwijd. Dat is absurd veel. Ook in Nederland wordt Whatsapp ontzettend veel gebruikt. Veel mensen kennen Whatsapp alleen als het chat platform, maar wist je dat er ook een Business variant is?

Weet je nog dat ik in mijn vorige blog het had over dat Whatsapp sinds 2014 van Facebook is en dat recentelijk Facebook heeft besloten Whatsapp niet te gaan gebruiken als advertentie platform. Facebook heeft Whatsapp natuurlijk niet voor niets overgekocht. Het product moet geld opleveren en daarom bestaat er Whatsapp Business.

Simpel uitgelegd is Whatsapp Business een variant op de Whatsapp app bedoeld voor ondernemers. In de app is het mogelijk om producten te laten zien, openingstijden weer te geven, maar ook je website en e-mail adres. De focus ligt dus bij Facebook om de toegankelijkheid tussen bedrijf en klant te verkleinen met deze app. Maar dat is nog niet alles.

De echte kracht van Whatsapp Business

Wat ik persoonlijk de krachtigste feature vind van Whatsapp Business zijn de toegevoegde hulpmiddelen om voor berichten. Zo is het mogelijk om een auto-reply in te stellen voor buiten de openingstijden of wanneer je een weekje op vakantie bent. Het is daarnaast ook mogelijk om een standaar begroetingsbericht te sturen.

Quick reply + bonus tip

Waar echt veel potentie in zit zijn de Quick Replies. Hiermee kan je alvast hele berichten voorbereiden en met een simpele “short code” direct in je bericht plaatsen. Dit scheelt je veel handmatige berichtjes te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan een prijzenlijst, een standaard berichtje na het plaatsen van een bestelling of een vraag die je regelmatig via Whatsapp krijgt.

Bonus tip: Je kan geneste short codes plaatsen. Dit betekent dat je een short code in een andere short code kan gebruiken. Ik zal even een voorbeeld geven hoe je dit kan toe passen.

Voorbeeld:
Ik heb twee short codes:
1. /faq waarin antwoorden op vaak gestelde vragen staan.
2. /vraag waarin een standaard antwoord staat voor als mensen een vraag sturen.

Dit ziet er dan zo uit voor de short code /vraag:

Hey, bedankt voor het stellen van je vraag. Normaal gesproken reageren wij binnen 24 uur op je vraag. Wie weet is je vraag al vaker gesteld, dus kijk snel hieronder of je vraag tussen de lijst staat: /faq.

Op moment dat je /vraag stuurt naar de klant, kan je direct de /faq laten aanvullen en zo dus heel gemakkelijk een bericht samenstellen. Houd mijn nerd mindsetje dan weer van šŸ¤“

Whatsapp inzetten in je Facebook campagnes

Dit is misschien wel het beste wat je strategisch met Whatsapp Business kan uitvoeren. Je kan namelijk in je Facebook campagne aangeven dat leads die klikken op je advertentie doorgestuurd worden naar hun Whatsapp en je direct een bericht kunnen sturen. Zeker nu de meerderheid via mobiel Facebook bezoekt en klantcontact nog belangrijker wordt, is dit zeker de moeite waard om eens strategisch over na te denken of dit wat voor jou is.

Koppel je Whatsapp Business account aan je Facebook Business Manager en je bent klaar om Whatsapp voor je campagnes in te zetten. En zoals altijd is mijn advies: Probeer het uit en kijk of het wat voor jou onderneming is.

Oja, hou het wel persoonlijk, want Whatsapp blokkeert bedrijven die misbruik maken van deze mooie functies. Denk aan automatisch antwoorden en massaberichten versturen (dit is alleen mogelijk via de programmeer interface (API) en ik denk echt dat jij en ik daar niet mee bezig zal houden.).

Andere artikelen van mij

Constructie tools

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en krijg mijn toolbox cadeau!

In mijn Marketing Toolbox vindt je de handigste tools die ikĀ elke dag voor mezelf en voor mij opdrachtgevers gebruik om betere resultaten te halen en tijd te besparen.

Yes, je hebt je aangemeld voor de nieuwsbrief.

Ā 

De toolbox wordt geladen...